lauantai 16. marraskuuta 2019

Sunrise Avenue konsertoi Berliinissä: Paras konsertti ikinä!

Kesäni kohokohta oli, kun pääsin käymään Sunrise Avenuen konsertissa 18.07. Kindl Buhne Wuhlheidessa Berliinissä. Sunrise Avenue on suomalainen, ulkomailla erityisesti Saksassa suuren suosion saavuttanut bändi. Sunrise Avenuen jäsenet ovat laulaja Samu Haber, kitaristi Riku Rajamaa, rumpali Sami Osala, basisti Raul Ruutu sekä Osmo Ikonen, joka soittaa pianoa ja koskettimia bändin kiertueilla. Sunrise Avenue soittaa mm. poprock -tyylistä musiikkia.

Lähdimme matkaan jo perjantaina. Lento Helsinki-Vantaalta Berliiniin kesti vajaa kaksi tuntia, ja matka lentokentältä miljoonakaupungin ruuhkassa hotelliimme melkein yhtä kauan. Vaikka Suomen kesä on ollut kylmä ja sateinen, Berliinissä sää suosi meitä, vastassa oli 30 astetta lämmintä ja aurinko paistoi. Konsertti oli seuraavana päivänä lauantaina kello 20. Sisään Kindl Buhne Wuhlheiden esiintymispaikkaan päästettiin kahta tuntia aikaisemmin. Pääsimme esiintymispaikalle pienten etsintöjen jälkeen. Myös saksalaisilla itsellään tuntui olevan vaikeuksia löytää paikka ja he kyselivät ohjeita meiltä. Huomasimme, että saksalaisten englannin kielen taito ei tuntunut olevan kovinkaan sujuvaa. Odottelimme sisäänpääsyä tuhansien ihmisten joukossa jonossa, joka kiemurteli pitkin puistikkoa. Kindl Buhne Wulheide on ulkona oleva suuri esiintymispaikka, johon mahtuu jopa 17 000 ihmistä.

Päästyämme sisään konserttipaikalle, menimme nopeasti etsimään hyvät istumapaikat. Lavan eturivi oli jo valloitettu saksalaisten fanien toimesta. Onneksemme saimme paikat läheltä lavaa, sillä olimme tulleet jo hyvissä ajoin odottamaan konserttiin pääsyä. Muutamia Suomen lippuja näkyi yleisön joukossa, meillä oli myös tietenkin lippu mukana. Kannatti olla, sillä sen ansiosta vaihdoin pari kertaa katsekontaktia bändin laulajan Samu Haberin kanssa. Yleisön seassa kierteli myös myyjiä myyden saksalaisia rinkeleitä ja tietysti olutta.

Konsertin ”lämppäreinä” esiintyivät suomalainen Niila ja tanskalainen Carpark North. Yleisö tuntui pitävän lämppäreistä. Carpark Northin viimeiset kappaleet tuntuivat pitkiltä, vaikka olivat ihan hyviä, kun odottelimme jo jännittyneinä pääesiintyjää. Vihdoin vähän myöhässä noin kello 20.40 Sunrise Avenuen solisti Samu Haber pääsi astelemaan lavalle viisitoistatuhatpäisen yleisön huutaessa ja kiljuessa. Konsertti oli mahtava heti ensi minuuteista lähtien.
Valotehosteet pääsivät oikeuksiinsa illan pimetessä. Konserttiin oli todella panostettu kaikin puolin.

Bändi soitti monia suosittuja kappaleitaan. Tunnetut laulut, joita saimme kuulla, olivat mm. Hollywood Hills, You can never be ready ja Lifesaver. Bändi oli yhtä hyvä livenä kuin levyllä ja erityisesti bändin laulajan Samu Haberin hieno matala ääni korostui monissa kappaleissa. Samu laulatti yleisöä useimmissa lauluissa ja yleisö tietenkin lauloi täysillä mukana. Hitaiden biisien Welcome to my life ja Nothing is over aikana myös monien ihmisten kännyköiden valot pääsivät mukaan ja näytti kuin yleisö olisi ollut tähtimeri. Monet yleisöstä kuvasivat esitystä ja ottivat selfieitä.

Viimeisenä kappaleena Samu lauloi bändin tunnetun kappaleen Fairytale gone bad, josta oli tehty upea pianoversio konserttiin. Se oli todella hieno lopetus keikalle. Oli aika palata takaisin hotelliimme. Ja tietysti eksyimme ihmisjoukon mukana väärään paikkaan, josta palasimme vähän väsyneinä, mutta todella iloisina hotelliin. Konsertti oli todella upea kokemus ja samalla myös yksi haaveeni toteutui.